top of page

Nyāya(न्याय)

Although there is a darśana by name Nyāya, the term used in isolation can also be taken to mean logic and epistemology. Epistemology is concerned with the study of how knowledge arises, and discusses which means of knowledge are valid and why. The most important means of knowledge, called pramāṇa (literally evidence, or mā = measure) are as follows:

यद्यपि न्याय नाम से एक दर्शन है, लेकिन अलगाव में इस्तेमाल किए जाने वाले शब्द को भी लिया जा सकता है मतलब तर्क और ज्ञानमीमांसा। एपिस्टेमोलॉजी ज्ञान के अध्ययन से संबंधित है उठता है, और चर्चा करता है कि ज्ञान के कौन से साधन मान्य हैं और क्यों। सबसे महत्वपूर्ण ज्ञान के साधन, जिन्हें प्रम्मन (शाब्दिक प्रमाण, या मा = माप) कहा जाता है, इस प्रकार हैं:

1. Pratyakṣa (direct perception through the five sensory inputs: sound, touch, sight, taste and smell)

2. Anumāna (inference)

3. Upamāna (example)

4. Arthāpatti (2-stepped inference)

5. Anupalabdhi (non-perception)

6. Śabda (Verbal testimony)

1. प्रत्यक्षा (पांच संवेदी आदानों के माध्यम से प्रत्यक्ष धारणा: ध्वनि, स्पर्श, दृष्टि, स्वाद और गंध)

2. अनुमान (अनुमान)

3. उपमान (उदाहरण)

4. अर्थपट्टी (2-चरणीय अनुमान)

5. अनुपलब्धि (गैर-धारणा)

6. शब्ददा (मौखिक गवाही)


Different darśanas accept various pramāṇas listed above to establish their point of view. There is a unique relationship of revealer-revealed between the pramāṇa and its object, called prameya.

विभिन्न दर्शन अपनी बात स्थापित करने के लिए ऊपर सूचीबद्ध विभिन्न प्रमाणों को स्वीकार करते हैं। वहाँ प्रभात और उसकी वस्तु के बीच प्रकट होने वाले का एक अनूठा संबंध है, जिसे कहा जाता है

प्रमेय।

One prameya cannot have more than one pramāṇa revealing it. Even if it happens that two pramāṇas reveal the same prameya, then the knowledge arising due to one of the pramāṇas will be the intrinsically true, while the other one will only be incidentally or apparently true.

एक प्रमेय में एक से अधिक प्रमाण नहीं हो सकते। अगर ऐसा होता भी है कि दो प्रमाण एक ही प्रमेय को प्रकट करते हैं, फिर एक प्रमाण के कारण उत्पन्न होने वाला ज्ञान आंतरिक रूप से सच होगा, जबकि दूसरा केवल संयोग से या स्पष्ट रूप से सच होगा।

For example, consider the case of a stick partially immersed in a water tank. The eye shows that the stick is bent, whereas the sense of touch reveals that the stick is not bent. We know that although the stick is not bent, it only appears to be bent due to the phenomenon of refraction of light. So, in this example, the sense of touch is revealing intrinsic truth while the sense of vision reveals only apparent truth.

उदाहरण के लिए, पानी की टंकी में आंशिक रूप से डूबी हुई छड़ी के मामले पर विचार करें। आंख दिखाती है कि छड़ी मुड़ी हुई है, जबकि स्पर्श की भावना से पता चलता है कि छड़ी मुड़ी हुई नहीं है। हम जानते है कि यद्यपि छड़ी मुड़ी हुई नहीं है, यह केवल की घटना के कारण मुड़ी हुई प्रतीत होती है

प्रकाश का अपवर्तन। तो, इस उदाहरण में, स्पर्श की भावना आंतरिक सत्य को प्रकट कर रही है जबकि

दृष्टि की भावना केवल स्पष्ट सत्य को प्रकट करती है

 
 
 

Comments


Subscribe to Digibharatam newsletter

Thanks for submitting!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

© 2035 by BrainStorm. Powered and secured by Wix

bottom of page